potpuno oblačno, jak vjetar
trenutno vrijeme
DUBROVNIK
16.3°C
Vrijeme za 05.12.2020.
05.12.2020. Danas
Max. 14°C Min. 13°C
Vrijeme za 06.12.2020.
06.12.2020. Ned
Max. 18°C Min. 12°C
Vrijeme za 07.12.2020.
07.12.2020. Pon
Max. 14°C Min. 11°C
Dežurna ljekarna
Dežurna ljekarna
Ljekarna Kod zvonika
CHF
CHF
6,960985
GBP
GBP
8,344711
USD
USD
6,197009
EUR
EUR
7,543619
Na današnji dan s kolodvora u Gružu krenuo je popularni Ćiro!
15.07.2020 | Dubrovnik očima prošlosti
SJEĆANJA...

Na današnji dan s kolodvora u Gružu krenuo je popularni Ćiro!

Autor: Libero Portal
Foto: Dubrovački muzeji
Za brojne uzvanike bio je organiziran svečani ručak na austro-ugarskom ratnom brodu „Habsburg“, a svečana večera u hotelu „Imperial"

PIŠE: viša kustosica Dubrovačkih muzeja Ljerka Dunatov

 

Na današnji dan, 15. srpnja 1901. s kolodvora u Gružu krenuo je prvi vlak, od Dubrovčana popularno zvan Ćiro. Svečano je otvorena željeznička pruga Gabela – Zelenika (bokokotorska luka) s odvojcima između Uskoplja i Gruža te Huma i Trebinja, a na otvaranju je bilo više tisuća ljudi. Za brojne uzvanike bio je organiziran svečani ručak na austro-ugarskom ratnom brodu „Habsburg“, a svečana večera u hotelu „Imperial".

 

U Zbirci starih fotografija i razglednica iz fundusa dubrovačkog Pomorskog muzeja čuva se crno-bijela fotografija dolaska prve željeznice u Dubrovnik. Fotografija u prvom planu prikazuje ukrašenu lokomotivu i dio kompozicije, a lijevo zgradu postaje. Na zgradi je ploča s natpisom: »Gruž, Gravosa«. Pred postajom se nalaze ljudi koji su sudjelovali u dočeku vlaka, svečano odjeveni, s cilindrima ili u odori. Desno se vide gruški zaljev i usidreni veliki bijeli parobrod. Fotografija je nastala u Dubrovniku i nema zapisa o tome kako je dospjela u Muzej.

 

Treba napomenuti kako je do izgradnje željeznice, ulogu glavne luke na dubrovačkom području imala gradska dubrovačka luka u koju su pristajali jedrenjaci velike i male plovidbe koji su prosječno imali po tridesetak tona. Veći brodovi, parobrodi, nisu se mogli koristiti gradskom lukom zbog svoje veličine. Teretni parobrodi duge plovidbe i svi Lloydovi putničko-teretni parobrodi, pristajali su u Gružu. Stoga je sve više rasla potreba gradnje željezničkog spoja sa zaleđem. Carskom uredbom od 7. srpnja 1898. određuje se izgradnja pruge i odobrava kredit od 33,6 milijuna kruna. Pruga je smatrana možda i najtežim građevinskim zahvatom u tadašnjoj državi zbog težine terena, te uvjetom da pruga bude zaštićena od napada s mora. Tome je doprinosila i izgradnja kuća i okućnica za zaposlenike željeznice i njihove obitelji, a na predjelima koje je tadašnja vlast smatrala nepouzdanima, zgrade su građene poput tvrđava, s puškarnicama, a oko njih nije bila dopuštena nikakva gradnja. Nakon izradbe projekta gradnja je počela 1898. godine.

 

Inače, ova ruta je bila dio tadašnje južne mreže uskotračnih željeznica koja je Austro-Ugarska Monarhija počela graditi u 19. stoljeću. Ove željeznice su povezivale Metković, Gruž (Dubrovnik), Zeleniku (Boka Kotorska) i kasnije Ploče, s gradovima u planinskom reljefu Bosne i Hercegovine. Uvođenjem željeznice promet u gruškoj luci rapidno raste, tako da ona u svim segmentima postaje dominantnom u odnosu na staru gradsku luku.

 

Tijekom sedamdesetih, ukinuta je mreža uskotračnih željeznica u BiH i južnoj Dalmaciji, s izuzetkom profitabilnih ruta, a uskotračna željeznica je zamijenjena standardnom željezničkom trakom. Dana 1. lipnja 1976., promet je obustavljen na pruzi između Čapljine i Dubrovnika, a Dubrovnik je postao lučki grad bez željezničke pruge.

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Ocijenite članak
Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu? Zatvori
Pošalji