vedro
trenutno vrijeme
DUBROVNIK
23.1°C
Vrijeme za 10.07.2020.
10.07.2020. Danas
Max. 28°C Min. 21°C
Vrijeme za 11.07.2020.
11.07.2020. Sub
Max. 29°C Min. 23°C
Vrijeme za 12.07.2020.
12.07.2020. Ned
Max. 33°C Min. 22°C
Dežurna ljekarna
Dežurna ljekarna
Ljekarna Gruž
CHF
CHF
7,092729
GBP
GBP
8,421428
USD
USD
6,654481
EUR
EUR
7,538862
Priča o dubrovačkim
08.03.2020 | Kultura
FIGURE S DUBROVAČKOG ZVONIKA

Priča o dubrovačkim "Zelencima": Maro i Baro vrijedno rebate

Autor: Libero Portal
Foto: Youtube/Screenshot
Nalikuju na mitske heroje, snažne vojnike koji su trebali simbolički braniti Grad i Republiku.

Figure s dubrovačkoga zvonika, u gradu popularno prozvane Maro i Baro, a šire poznate kao Zelenci, zbog brončane patine koju su s vremenom poprimili, svrstavaju se u prvorazredna djela renesansnog kiparstva i u nas su jedini kipovi izvedeni u bronci iz toga doba te ujedno i najjužniji primjeri figura u funkciji Jacquemarta u Europi.

 


U sklopu obnove zvonika 1477/1478. godine, majstor Giovanni Francesco iz Bergama izradio je novi satni mehanizam sa 16 zupčanika i kazalom mjesečevih mijena, a Michele di Giovanni iz Fiesola, već dvadesetak godina zaposlen kao ljevač topova i zvona u Dubrovniku, 1478. izlio je novo zvono. S obzirom na to da je Malo vijeće Dubrovačke Republike odlukom iz 1477. godine o izradi dvaju muških brončanih kipova koji udaraju u zvono, koji bi zamijenili postojeće drvene skulpture s batovima i obložene limom iz 1444/1445. godine, pretpostavka je da je posao povjeren istom majstoru koji je izradio i zvono.

 


Dvije skulpture visine 191 cm zrcalno su postavljene, kako bi u skladnom odnosu udarale o brončano zvono u tornju. Lijevi kip je u raskoraku desnom nogom i podiže desnicu s batom, dok desni ima obrnuti postav tijela za udarac o zvono. Pravilno proporcionirane skulpture, čiji se udovi posve podređuju radnji već od stopala, nose rimsku vojnu odoru koja vjerno prati anatomiju i položaj tijela. Likovno atraktivno oblikovana odjeća ima razrađen reljefni dekor, oprostorena je i moguće je sa svih strana sagledavati ikonografiju motiva kojima je ukrašena.

 

Osim kacige na glavi i prsnog oklopa s prikazima dvaju Tritona i Meduze kao središnjeg motiva, tu su naramenice i kratka suknjica s preklopljenim redovima metalnih pteriga s licem Gorgone koje se ponavlja te dokoljenične knemide ukrašene lavljim glavama. Nalikuju na mitske heroje, snažne vojnike koji su trebali simbolički braniti Grad i Republiku. Realizam u prikazu ljudskog lika govori nam da je riječ o vrlo kvalitetnom kiparstvu 15. stoljeća na ovom području.

 


Nakon niza jačih potresa u 19. st., onaj koji je 1905. godine pogodio Dubrovnik toliko je oštetio gornji dio zvonika da je prijetilo njegovo urušavanje. Zelenci su tada premješteni u palaču Sponza (u tadašnji gradski Domorodni muzej), a zvonik je godinu poslije skraćen gotovo za polovicu i uklonjen mu je gornji dio s kupolom. Zbog trošnosti, 1920-ih Zelenci su bili podvrgnuti restauratorskom zahvatu.

 


Nakon popravka zvonika 1928/1929. na lanternu je vraćeno izvorno zvono Ivana Rabljanina, naručen je novi satni mehanizam, izrađene su replike brojčanika, a u Državnoj umjetničkoj akademiji u Zagrebu izrađene su i replike Zelenaca i postavljene su na zvonik uz izvorno zvono. Izvorni su Zelenci djelomično popravljeni i postavljeni u atrij palače Sponze – Divone.

 

IZVOR: HRVATSKI RESTAURATORSKI ZAVOD/SANDA MILOŠEVIĆ

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Ocijenite članak
Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu? Zatvori
Pošalji