Pet znakova koji otkrivaju da jedete previše dodanog šećera
vedro
trenutno vrijeme
DUBROVNIK
12.1°C
Vrijeme za 26.02.2021.
26.02.2021. Danas
Max. 17°C Min. 11°C
Vrijeme za 27.02.2021.
27.02.2021. Sub
Max. 18°C Min. 9°C
Vrijeme za 28.02.2021.
28.02.2021. Ned
Max. 18°C Min. 9°C
Dežurna ljekarna
Dežurna ljekarna
Ljekarna Kod zvonika
CHF
CHF
6,844825
GBP
GBP
8,779870
USD
USD
6,197175
EUR
EUR
7,577906
Pet znakova koji otkrivaju da jedete previše dodanog šećera
01.02.2021 | Lifestyle
PREHRANA

Pet znakova koji otkrivaju da jedete previše dodanog šećera

Autor: Libero Portal
Foto: Pixabay
Evo znakova koji otkrivaju da jedete previše dodanog šećera

Svi znamo da šećer nije baš ključ dobrog zdravlja, ali može biti teško u potpunosti izbjeći hranu koja ga sadrži. No potpuno izbjegavanje uglavnom nije ni potrebno jer i takva hrana može imati svoje mjesto u zdravoj prehrani. Ključno je spriječiti pretjerivanje. Ali ako ne pratite svaki uneseni gram šećera, kako možete biti sigurni da ne pretjerujete?

 

Dodani šećer upravo je ono kako i zvuči: to je šećer dodan hrani i piću koji možete pronaći u namirnicama poput kolačića, žitarica koje jedete za doručak, energetskih napitaka i gaziranih pića, ali i u umacima za meso ili tjesteninu. On se razlikuje od šećera koji se prirodno javljaju u voću, povrću, cjelovitim žitaricama i mlijeku.

 

Evo znakova koji otkrivaju da jedete previše dodanog šećera:

 

1. Debljate se (posebno u području struka)

 

Višak glukoze (šećer u krvi) prvo se pretvara u oblik skladištenja koji se naziva glikogen, u mišićima i jetri. Kad zalihe glikogena dosegnu maksimalan kapacitet, ostaci glukoze pretvore se u trigliceride ili masti, kaže za Livestrong Sharon Bergquist, izvanredna profesorica medicine na Medicinskom fakultetu Emory i ravnateljica Emory Lifestyle Medicine & Wellness programa.

 

Štoviše, jedenje puno dodanih šećera može dovesti do hormonalnih promjena koje mogu poremetiti apetit, prema istraživanju iz siječnja 2020. objavljenom u poljskom časopisu Food and Nutrition Sciences. Konkretno, konzumiranje puno fruktoze - vrste šećera koja se nalazi u mnogim prerađenim namirnicama i pićima - povezano je sa smanjenjem leptina koji remeti normalan apetit.

 

2. Pad nivoa energije tijekom dana

 

"Kada konzumiramo previše dodanog šećera, posebno bez dovoljno vlakana, masti i proteina, inzulin se brzo izlučuje kako bi pomogao stabilizirati razinu šećera u krvi", objašnjava Laura Burak, dijetetičarka sa sjedištem u New Yorku i osnivačica tvrtke Laura Burak Nutrition.

 

Ovo brzo oslobađanje inzulina dovodi do brzog smanjenja razine šećera u krvi jer hormon djeluje na uklanjanje viška glukoze. Rezultat je energetski skok nakon kojeg brzo slijedi energetski pad, prema Harvard Health Publishing.

 

Da biste izbjegli energetske skokove i padove koji slijede slatki obrok, odlučite se za ugljikohidrate koji proizvode polagani porast šećera u krvi, poput voća, povrća, mahunarki i cjelovitih žitarica.

 

"Prirodni šećeri u ovoj hrani vezani su za vlakna i sporije se probavljaju, zbog čega postepeno podižu šećer u krvi", kaže dr. Bergquist. 

 

3. Vaša koža pati

 

Istraživanje je pokazalo da prehrana s niskim glikemijama, poput svježeg povrća, može pomoći u smanjenju akni, prema Američkoj akademiji za dermatologiju.

 

Prehrana s niskom glikemijom smanjuje proizvodnju sebuma u koži.

 

"Prekomjerna proizvodnja sebuma poznati je čimbenik rizika za razvoj akni", kaže Tamar Samuels, dijetetičar iz New Jerseyja i suosnivač tvrtke Culina Health.

 

"Visoka razina inzulina u krvi pokreće oslobađanje hormona rasta koji povećavaju proizvodnju sebuma, neregulirani stanični rast i proizvodnju androgena", kaže Samuels.

 

4. Neprestano žudite za slatkišima

 

Konzumiranje slatkiša se često uspoređuje s ovisnosti o drogama.

 

Kad jedemo slatkiše iz našeg mozga se izlučuju hormoni zbog kojih se osjećamo dobro, a rezultat toga je privremeni osjećaj sreće i smirenosti. 

 

Često se dobro osjećamo nakon što pojedemo hranu bogatu šećerom i s vremenom je ta ovisnost sve jača.

 

"Pogotovo kada smo umorni, pod stresom ili nezadovoljni, skloni smo želji za slatkišima zbog koje ćemo se brzo osjećati bolje", kaže Burak.

 

5. Vaša krv pokazuje neke znakove upozorenja

 

Kronična konzumacija viška dodanog šećera može dovesti do rezistencije na inzulin, što može dovesti do dijabetesa.

 

Da biste saznali kako unos dodanog šećera utječe na vaše zdravlje, možda ćete htjeti napraviti krvni test i pregledati razinu glukoze u krvi, hemoglobina A1c, triglicerida i inzulina, kaže Samuels.

 

"Hemoglobin A1c krvni je test kojim se mjeri prosječna razina šećera u krvi tijekom razdoblja od dva do tri mjeseca, pa je to najtočniji test za kontrolu glikemije", kaže Burak.

 

Razine triglicerida također mogu dati uvid u to je li vaš unos dodanog šećera previsok jer, kao što smo napomenuli, višak šećera može se pretvoriti u trigliceride.

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Ocijenite članak
Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu? Zatvori
Pošalji